bananenbrood
Ontbijt

Bananenbrood met spelt

Overrijpe bananen die je niet meer kan opeten? Maak er gewoon een bananenbrood mee! Een bananenbrood is lekker en voedzaam als ontbijt. Je kan het ook ideaal als snack eten tussendoor. Er zitten heel veel vezels en voedingstoffen in doordat je eieren, speltmout en bananen gebruikt. Ik heb geen gewone havermout gebruikt, maar speltmout. Dit vind je gewoon in AH. Doordat spelt een nootachtige smaak heeft, past het heel goed bij een bananenbrood.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat spelt lichter verteerbaar is las ik onlangs. Wel zijn er aanwijzingen dat de gluten in spelt er anders uitzien dan die in tarwe. Daarom wordt spelt geadviseerd bij mensen die last hebben van een prikkelbare darm. Naast mijn ziekte van Crohn heb ik trouwens ook het prikkelbare-darmsyndroom (PDS). Ik krijg medicatie om de ontstekingen te onderdrukken (van mijn Crohn), maar de klachten omtrent mijn buikpijn en krampen blijven jammer genoeg wel door het PDS. Dit is ook de reden waarom ik zoveel spelt in mijn recepten probeer te gebruiken.
PDS is geen ziekte op zich, maar een geheel van klachten die verband houden met een verstoorde darmwerking. Je hebt last van een verstoord stoelgangspatroon, drang om meteen na het eten naar het toilet te gaan en een opgeblazen buik na het eten.

 

bananenbrood

BANANENBROOD MET SPELT
Aantal personen: 4 personen
Ingrediënten
  • 2 kl bakpoeder
  • 2 grote eieren
  • 3 bananen rijp
  • 180 g speltmout
  • 22 g agavesiroop
Bereiding
  1. Meng alle ingrediënten in een mengkom en mix het goed. 

  2. Doe het in een bakvorm ingevet met kokosolie.

  3. Bak 30-35 min op 180 graden in een voorverwarmde oven. 

Tips en Weetjes

Je kan het brood eventueel ook invriezen en later terug even opwarmen in de microgolfoven. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *