Travel

Santorini

Santorini is absoluut één van de mooiste eilanden die ik ooit al heb gezien. Op internet zie je de prachtige foto’s van de witte huisjes en als je de verschillende blogs mag geloven, is het er wondermooi. Omdat dit al lang op mijn bucketlist stond én omdat we toch moesten checken of het er wel echt zo mooi was zoals iedereen zei, besloten we om een reis te boeken.
Normaal gezien zouden we deze zomer niet op reis gaan omwille van mijn ziekte en de bijhorende wonde die ik er aan heb overgehouden. Deze wonde bevindt zich nogal op een lastige plek waardoor zwemmen uitgesloten was + ze moest nog dagelijks verzorgd worden door de thuisverpleging. Na lang te hebben gedacht dat ze maar niet dichtgroeide, kreeg ik uiteindelijk goed nieuws van mijn dokter. Ze was mooi genezen, de thuisverpleging kon worden stopgezet en we mochten op vakantie gaan als we wilden. Uiteraard zag ik dit zitten en boekten we last minute deze reis.
We kozen voor een nieuw hotel dat er pas stond sinds mei dit jaar. We waren eerst wat argwanend tot ik wat foto’s opzocht. Het was er prachtig en doordat we dit last minute boekten, kregen we nog een fikse korting.
Het hotel waarvoor we kozen was Costa Grand Resort and Spa. Het was een prachtig hotel met 5 zwembaden (waarvan ééntje vlak voor onze kamer) en een prachtig zicht op zee. De kamers zijn gebouwd in kleine huisjes waardoor je je in een klein Grieks dorpje waant. We kozen voor een formule met ontbijt, zodat we niet gebonden waren aan het hotel én de lokale restaurantjes konden verkennen. En dat deden we ook. Elke dag zijn we ergens anders gaan eten.

zwembad

We verbleven in Kamari, dit is de rustige kant van het eiland en hier heb je ook echt strand, weliswaar met zwarte steentjes. Dit was ook vrij toeristisch, maar als je het vergeleek met andere delen van het eiland vonden wij het bij ons hotel nog vrij rustig. Ons hotel lag op het einde van een lange reeks (zeker 1 km) restaurantjes. Het duurde dus ook wel eventjes vooraleer je iets gekozen had omdat er ontzettend veel keuze was. Wij kozen altijd voor een restaurant met een mooi interieur en een niet- toeristische kaart.
De eerste avond waren we vrij moe en zijn we gewoon bij het eerste restaurant binnengestapt nl. Soul by Splash. Het was meteen een schot in de roos. We bestelden tzatziki met homemade bread en bruschetta’s. Het brood was nog lekker warm en je proefde echt dat het zelfgemaakt was. We bestelden ook een heerlijke zeevruchtenschotel. En dit alles voor maar 50 euro met water inbegrepen. Een perfect etentje om onze vakantie mee te starten.

seafood

Wij huurden voor drie dagen (oorspronkelijk eerst twee, maar we vonden Oia zo mooi dat we er nog eens naartoe wilden) een quad. Dit is zeker een aanrader want zo kan je op je eigen tempo het eiland ontdekken en kan je de bussen vol toeristen wat mijden. Op deze manier ontdek je ook plaatsen die je anders nooit zou zien. Onze eerste rit ging naar de hoofdstad Fira. Enorm toeristisch uiteraard, maar toch nog gezellig vond ik. De stad is ook op een klif gebouwd en je hebt er leuke kleine straatjes met winkeltjes. We bezochten tijdens die eerste rit ook minder toeristische stadjes zoals Pyrgos. Hier hebben we een heerlijke Greek Platter gegeten. Hierop lag tzatziki, rode biet salade, komkommer, tomaat, gevulde pepertjes, gevulde wijnbladeren met couscous en heerlijk gerookte kip. Dit waren weliswaar de beste tapas die ik ooit al heb geproefd. We namen er ook nog een biologische ice tea bij.

De eerste dag eindigden we met een rit naar Oia. Dit zou hét mooiste stadje op Santorini zijn. Veel toeristen trekken hier pas in de namiddag naartoe omdat het the place to be is om de zonsondergang te zien. Wij ging dit dus uiteraard ook doen. We hebben een fikse wandeling gemaakt doorheen de straatjes van Oia. Het was er echt wel prachtig, net zoals “in de boekskes”. Omdat we de zonsondergang niet met de massa toeristen wilden zien, reserveerden we een mooi restaurantje. We namen hier een schotel met pasta en kreeft. Als dessert namen we “the volcanic surprise”. Dit was merengue met chocomousse en coulis van aardbeien. Ook hier was alles weer super lekker!

De volgende dag gingen we met de quad de andere kant van het eiland verkennen. Dit was meer richting het zuiden dus voornamelijk strandjes en geen duizenden trappen meer. Dit had ik trouwens nog niet verteld: we hadden de eerste dag op onze Fitbit 20.000 stappen staan en 180 verdiepingen. Flinke workout als je het mij vraagt. Maar dus verder naar de tweede dag. We bezochten Red Beach, niks spectaculair, gewoon een strand met rode kliffen. Nadien gingen we naar Akrotiri en onderweg bezochten we nog een vuurtoren. Vanaf deze plaats konden we kijken naar de andere kant van het eiland waar we de dag voordien zaten. In Akrotiri namen we een klein snackje: tzatziki met pita bread en een tomaat-komkommerslaatje. Deze tzatziki was weer anders bereid. Hieraan was enorm veel look toegevoegd en ook wortelsliertjes. Zeker niet slecht, maar nadien zat je wel de hele dag met een looksmaak in je mond. 😉

Zoals ik dus al zei huurden we ook nog voor een derde keer een quad. We wilden graag nog eens terug naar Oia en ik wilde vanaf het stadje ervoor Imerovigli wandelen naar Oia. Omdat alle stadjes daar op een klif zijn gebouwd kan je van het ene stadje doorwandelen naar het andere. Ik ben heel blij dat we dit toch nog hebben gedaan want onderweg hebben we heerlijke Griekse pannenkoeken gegeten! Deze waren gemaakt met Griekse yoghurt en fruit zoals nectarines, appel en watermeloen. Ik heb ze ondertussen thuis al proberen namaken op een gezondere manier en ik moet zeggen, de mijne zijn ook niet slecht! Het receptje vinden jullie binnenkort ook op de blog.

Als laatste wil ik jullie nog een paar restaurantjes in Kamari meegeven die we hebben bezocht en goedgekeurd!

Fishbone:
We kozen hier voor de moussaka. Mijn vriend nam moussaka met inktvis en ik nam de klassieke. Beide moussaka’s waren lekker, enkel bij mij was er iets te veel bechamelsaus gebruikt.

Vassilikos:
Hier werden we eigenlijk echt binnengelokt, maar we waren er al zoveel keer voorbij gelopen en de kaart zag er wel goed uit, dat we uiteindelijk toch toegaven aan de man.
Mijn vriend nam hier een opgevulde inktvis. Dit is zeker een aanrader!

Prince restaurant:
Hier kan je echt voor alles terecht! Ze hebben heerlijke slaatjes, maar ook pasta, pizza, risotto, Griekse gerechten en grill schotels. Ik nam hier de Caesar salad, nog nooit zo een grote sla gezien en gegeten. Het was ook gepresenteerd in een grote kom gemaakt van filodeeg.

Mesogaia:
Super mooi authentiek interieur en heel vriendelijke bediening! Ik nam de risotto met chorizo. Lekker pittig van smaak! Mijn vriend nam de souvlaki. Dit was iets minder omdat de kip vrij droog was.

Kordas:
Hier namen we een Griekse pizza (zonder ajuin). De pizza was vers gemaakt en was overheerlijk! Gezellig interieur!

Imba:
Niet zo een grote kaart, maar heel mooi modern interieur en ook vriendelijke bediening. Als voorgerecht deelden we een salade met gegrilde kaas, granaatappel en basilicum. We namen hier ook allebei een pasta en deze was heel lekker. Mijn vriend nam de Griekse pasta en ik ging voor de Imba pasta. Deze was met stukjes speciale worst en gruyère kaas. Heel goed, maar viel wel zwaar op de maag.

Hopelijk heb ik jullie kunnen warm maken voor Santorini én de Griekse keuken. Ik ben alvast fan en ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn eerste travel blogpost!