Zoetigheid

Healthy cheesecake met rode vruchten

Het is tijd voor een lekkere én gezonde taart! Eerlijk gezegd heb ik zelf nog niet veel cheesecake gegeten. Tegenwoordig kom ik het vaak tegen op de kaart in een restaurant. Ook op internet vind je veel verschillende recepten hiervoor.
In mijn zoektocht naar gezonde recepten kwam ik er veel tegen die enorm veel suiker en room bevatten. Ik koos ervoor om (uiteraard) een lichtere versie hiervan te maken. De bodem maakte ik met havermoutkoekjes en kokosolie (in plaats van boter). De vulling maakte ik met magere verse kaas en Philadelphia roomkaas light. Voor de rest voegde ik geen extra suikers toe. Om het toch wat zoet te maken deed ik er twee scoops proteïnepoeder met vanillesmaak bij. Dit zorgt ook meteen voor extra eiwitten wat heel goed is voor mij. Toen ik het ziekenhuis mocht verlaten zei de dokter tegen me: “Goed veel eiwitten eten.” Dan zullen we die raad maar opvolgen zeker. 😉
De magere verse kaas nam ik van het merk De Lelie. Ik koos specifiek voor deze magere verse kaas omdat deze levende melkfermenten bevat. Wat is dit nu juist? Het zijn levende bacteriën die aan de yoghurt worden toegevoegd. Ze versterken het immuunsysteem. Mensen met de ziekte van Crohn hebben een zwak immuunsysteem. Hierdoor vallen de witte bloedlichaampjes hun eigen lichaamscellen aan. De levende bacteriën beschermen ook de darmwand wat dan weer goed is om een ontsteking in de darmen te helpen voorkomen.

HEALTHY CHEESECAKE MET RODE VRUCHTEN
Aantal personen: 8 personen
Ingrediënten
  • 200 g havermoutkoekjes
  • 40 g kokosolie
  • 1 kl kaneel
  • 1000 g verse magere kaas
  • 200 g cream cheese light (ik heb Philadelphia light gebruikt)
  • 3 eieren
  • 2 scoops whey protein in de smaak vanille (ik heb Whey Perfection van Body&Fit gebruikt)
200 g bosvruchten, zoals aardbeien, frambozen, bosbessen en braambessen
Bereiding
  1. De bodem:

    Verwarm de oven voor op 180 graden. Mix de havermoutkoekjes fijn in de keukenmachine en doe de crumble in een grote kom. Laat de kokosolie smelten en roer deze samen met de kaneel door de crumble. Bekleed de bodem van een springvorm met bakpapier en vet de randen in met kokosolie. Verdeel de crumble over de bodem van de springvorm en druk de bodem stevig aan met de bolle kant van een lepel.

  2. Bak de bodem 7 à 10 minuten in het midden van de oven. Hou de oven goed in de gaten want de bodem wordt snel zwart!

  3. Haal na 10 minuten de springvorm uit de oven en laat hem even afkoelen.

  4. De vulling:

    Gooi alle ingrediënten voor de vulling in een grote kom en roer alles goed door elkaar of mix het even. Er mogen geen klonters meer in zitten.

  5. Verdeel de vulling over de koek-bodem en bak de cheesecake 35-40 minuten in het midden van de oven. (Als de bovenkant nog een beetje beweegt, maar niet meer vloeibaar is, dan is de cheesecake klaar! ).

  6. Haal de cheesecake uit de oven en laat hem goed afkoelen in de springvorm. Zet de cheesecake nog zo een 3 uur in de koelkast om op te stijven. Ik heb het een nachtje gedaan, dit is het beste. Haal hem nog niet uit de springvorm.

  7. Als laatste mag je hem na dat nachtje uit de springvorm halen en beleggen met aardbeien, frambozen, bosbessen en braambessen.

Tips en Weetjes

Ook lekker als ontbijt als je over hebt! 

Geniet van dit heerlijke dessertje!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *